Pagina's

maandag 28 mei 2012

Sluitlaken wel of niet dragen

Afgelopen week kreeg ik de vraag van een van mijn cursisten over het dragen van een sluitlaken of sluitband. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Dus ben ik opzoek gegaan naar informatie over deze banden.
Er zijn diverse soorten sluitlakens en sluitbanden zoals de sluitband Louise van motherwear en de belly bandit. Het ondersteunt je buik, bekken en rug en dit kan prettig zijn na je bevalling. Belly Bandit gaat verder zij beweren dat het je sneller je oude figuur weer terug kijkt.
Maar als je er kritisch naar kijkt is er weinig wetenschappelijk onderbouwing voor het gebruik van een sluitlaken of sluitband. Ik heb maar een artikel kunnen vinden. In een artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde uit 1956 geschreven door J.A. van Dongen, vrouwenarts staat een kort artikel.
Volgens de auteur zijn er geen voor en nadelen zijn bij het gebruik van een sluitlaken. Het helpt niet om een diastasis van de rechtbuik spieren (dit is het uiteen wijken van je rechte buikspieren) verbeterd. Dit kun je alleen verbeteren door specifieke gymnastiekoefeningen. Het zorgt er ook niet voor dat de uitgerekte huid strakker wordt dit wordt bepaald door de elasticiteit van je huid. Hij concludeert dat een sluitlaken een aangename en prettige steun aan de slappe, uitgerekte buikwand en verminderd het gevoel van leegte. Dit wordt door de kraamvrouw als aangenaam ervaren.
Vind je het prettig om na je bevalling wat extra ondersteuning te krijgen van je bekken, rug en buik dan kun je gerust een sluitlaken of sluitband dragen. Draag de band tot drie weken na je bevalling en vergeet niet je spieren van je bekken, buik en rug te trainen. 

Graag hoor ik van je of er meer recentere onderzoeken zijn en natuurlijk wat jou ervaringen zijn met het gebruik van een sluitlaken of sluitband.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten